استفاده از هوش مصنوعی در حوزه حمل و نقل

چگونه هوش مصنوعی می تواند صنعت حمل و نقل را دگرگون کند

حمل و نقل ، صنعتی که با جابجایی کالاها و مسافران از یک مکان به مکان دیگر سر و کار دارد، برای رسیدن به شرایط کنونی خود، چندین مطالعه، تحقیق، آزمایش و پالایش را پشت سر گذاشته است. یکی از مهمترین نقاط عطف در تاریخ حمل و نقل ، اختراع قایق بخار در سال ۱۷۸۷ بود. پیش از این ، مردم برای رفت و آمد خود به چرخ دستی هایی که توسط حیوانات رانده می شد متکی بودند. پس از آن ، پیشرفت های اساسی که منجر به رشد صنعت حمل و نقل شد اختراع دوچرخه ها (اوایل قرن ۱۹) ، اتومبیل های موتوری (در دهه ۱۸۹۰) ، قطارها (قرن ۱۹) و هواپیماهای هوایی (۱۹۰۳) بود. امروزه حوزه حمل و نقل به حدی از پیشرفت رسیده است که وسایل نقلیه بدون هیچگونه کمک انسانی می توانند مسیریابی و حرکت کنند. پیشرفت های تکنولوژی به صنعت حمل و نقل در مسیر خود در راستای نوآوری و تکامل کمک کرده اند. یکی از فناوری های عصر جدید که به این صنعت یاری رسانده، هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی در حمل و نقل

حمل و نقل ، صنعتی که با جابجایی کالاها و مسافران از یک مکان به مکان دیگر سر و کار دارد، برای رسیدن به شرایط کنونی خود، چندین مطالعه، تحقیق، آزمایش و پالایش را پشت سر گذاشته است. یکی از مهمترین نقاط عطف در تاریخ حمل و نقل ، اختراع قایق بخار در سال ۱۷۸۷ بود. پیش از این ، مردم برای رفت و آمد خود به چرخ دستی هایی که توسط حیوانات رانده می شد متکی بودند. پس از آن ، پیشرفت های اساسی که منجر به رشد صنعت حمل و نقل شد اختراع دوچرخه ها (اوایل قرن ۱۹) ، اتومبیل های موتوری (در دهه ۱۸۹۰) ، قطارها (قرن ۱۹) و هواپیماهای هوایی (۱۹۰۳) بود. امروزه حوزه حمل و نقل به حدی از پیشرفت رسیده است که وسایل نقلیه بدون هیچگونه کمک انسانی می توانند مسیریابی و حرکت کنند. پیشرفت های تکنولوژی به صنعت حمل و نقل در مسیر خود در راستای نوآوری و تکامل کمک کرده اند. یکی از فناوری های عصر جدید که به این صنعت یاری رسانده، هوش مصنوعی است.

هوش مصنوعی در حمل و نقل: مشخص کردن اصول اساسی مسئله

هوش مصنوعی ، مدتی است که از وجود صرفا تئوریک خود در مراکز تحقیقاتی فراتر رفته است و در زندگی روزمره ما همه گیر شده است؛ و تا حد زیادی در تلاش های خود موفق بوده است. امروزه اکثر ما هنوز از این امر آگاه نیستیم که در کار های روزمره خود از هوش مصنوعی استفاده می کنیم. اما هوش مصنوعی چیست و دقیقاً چه کاری انجام می دهد؟

استفاده از هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل به متولیان این بخش کمک می کند تا امنیت مسافر را افزایش دهند، ازدحام ترافیکی و تصادفات را کاهش دهند، میزان انتشار کربن دی اکسید در هوا را کاهش دهند و همچنین هزینه های مالی را به حداقل برسانند. ماشین آلات با داشتن قابلیت هوش مصنوعی می توانند از انسان ها تقلید کنند ، کارهای دستی را به صورت خودکار انجام دهند و به مانند انسان، یاد بگیرند. با ورود اتوماسیون به این عرصه، کارهای تکراری و وقت گیر به هوش مصنوعی سپرده می شوند. علاوه بر این ، سیستم های مبتنی بر هوش مصنوعی دارای هوش انسانی هستن و با گذر زمان می توانند آموزش ببینند. این مسئله نشان می دهد که این ماشین ها در نهایت می توانند کارهایی با تفکر انتقادی انجام دهند و توسط خودشان تصمیم گیری کنند. با درک این پتانسیل منحصر به فرد هوش مصنوعی ، مشاغل موجود در بخش حمل و نقل سرمایه گذاری های قابل توجهی را برای بهبود درآمدزایی خود در زمینه هوش مصنوعی انجام داده و از رقبای خود جلو زده اند. طبق مطالعات ، انتظار می رود که بازار جهانی هوش مصنوعی در حمل و نقل تا سال ۲۰۲۳ به ۳٫۵ میلیارد دلار برسد. اکنون بیایید به موارد کاربردی هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل بپردازیم.

هوش مصنوعی در حمل و نقل: با ذکر کاربرد ها

موارد استفاده شده از هوش مصنوعی در حمل و نقل، این مساله که چرا بازار استفاده از آن شاهد پیشرفت صعودی است و چرا شرکت ها باید این فناوری را در تولیدات خود اتخاذ کنند، را توجیه می کند. به برخی موارد کاربردی بالقوه که در زیر به آن ها اشاره شده است توجه کنید :

  • خودرو های خودران

یکی از مهمترین کاربردهای نوآوری هوش مصنوعی وسایل نقلیه خودران است. خودرو های خودران، چیزی که زمانی صرفاً یک مفهوم علمی-تخیلی بود ، اکنون به یک واقعیت عملی تبدیل شده است. اگرچه مردم در مراحل توسعه آن نسبت به این فناوری تردید داشتند، اما وسایل نقلیه بدون راننده از مدت ها قبل حوزه حمل و نقل وارد شده اند. تاکسی های خودران در حال حاضر فعالیت خود را در توکیو آغاز کرده اند. اما به دلایل ایمنی ، در حال حاضر، راننده در خودرو قرار دارد تا در شرایط اضطراری کنترل تاکسی را به دست بگیرد. به گفته سازنده این تاکسی خودران، این فناوری باعث کاهش هزینه خدمات تاکسی رانی خواهد شد که می تواند در افزایش خدمات حمل و نقل عمومی در مناطق دور افتاده مفید باشد.

به همین ترتیب، سازمان لجستیک ایالات متحده نیز در حال جذب کامیون های خودران است تا از مزایای بی شمار آنها بهره مند شود. براساس گزارش مکینزی ، ۶۵ درصد کالاها از طریق کامیون ها در سطح جهان حمل می شوند. و با ورود کامیون های خودران، هزینه های نگهداری و مدیریت حدود ۴۵ درصد کاهش می یابد. در حال حاضر ، اکثر شرکت ها همچنان در حال اجرای پروژه های آزمایشی خود هستند و تلاش می کنند وسایل نقلیه خودران بی عیب و نقص و بی خطری را برای مسافران تولید کنند. با تکامل این فناوری، وسایل نقلیه خودران اعتماد گسترده ای از سوی مشتریان کسب می کنند و به خودرو هایی متداول در قلمرو مصرف کننده تبدیل می شوند.

  • مدیریت ترافیک

یکی دیگر از مشکلات حمل و نقل که مردم روزانه با آن روبرو می شوند، تراکم ترافیک است. اکنون هوش مصنوعی قادر به حل این مسئله نیز می باشد.

سنسورها و دوربین های تعبیه شده در جاده ها، حجم زیادی از جزئیات ترافیک را جمع آوری می کنند. این داده ها سپس به سیستم ابری (cloud) ارسال می شوند ، جایی که تجزیه و تحلیل و کشف الگوی ترافیک با آنالیز داده های بزرگ و یک سیستم دارای هوش مصنوعی انجام می شود. بینش های ارزشمندی مثل پیش بینی ترافیک را می توان از پردازش داده ها استخراج کرد. می توان جزئیات مهمی مانند پیش بینی ترافیک ، تصادفات یا انسداد جاده را در اختیار مسافران قرار داد. علاوه بر این، میتوان به مردم کوتاه ترین مسیر خود به مقصدشان را اطلاع داد و به آن ها کمک کرد بدون هیچ مشکلی سفر کنند. از این طریق می توان از هوش مصنوعی نه تنها در کاهش ترافیک ناخواسته بلکه در بهبود ایمنی جاده و کاهش اتلاف زمان استفاده کرد.

شرکت دانش بنیان شهاب در زمینه هوشمند سازی تردد و پارکینگ ها، نرم افزار پلاک خوان آی پلاک را با قابلیت تشخیص پلاک ، ثبت تردد و مدیریت خودکار راهبند توسعه داده است. جهت دریافت اطلاعات بیشتر، مشاهده ویدیو نحوه کار نرم افزار و دانلود نسخه آزمایشی به صفحه معرفی نرم افزار آی پلاک مراجعه فرمایید.
  • پیش بینی تاخیر های به وجود آمده

یکی دیگر از مشکلاتی که  امروزه حمل و نقل هوایی به شدت با آن روبرو است تأخیر در پرواز است. براساس مطالعه ای که محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی انجام داده اند ، هزینه های تخمینی ناشی از تاخیر پرواز ها در ایالات متحده آمریکا ۳۹ میلیارد دلار است. علاوه بر خسارت مالی ، تاخیر در پروازها تأثیر منفی روی تجربه پرواز مسافران دارد. داشتن تجربه منفی برای مسافر هنگام پرواز می تواند ارزش یک شرکت حمل و نقل را تضعیف کند؛ چرا که می تواند منجر به افزایش نارضایتی مسافر شود. برای غلبه بر این مسائل ، هوش مصنوعی در اینجا به نجات صنعت حمل و نقل هوایی می آید.

با استفاده از فناوری دریاچه داده و بینایی رایانه، این صنعت می تواند در کاهش زمان انتظار مسافر و بهبود تجربه سفر، خدمات استثنایی به مسافران ارائه دهد. از آنجا که هر چیزی از هوای بد تا برخی از اشکالات فنی می تواند باعث تاخیر در پروازها شود، به روز کردن جزئیات پرواز برای مسافران جهت جلوگیری از گرفتار شدن در تاخیر ها ضروری است. با کمک سیستم های بینایی رایانه می توان مانیتورینگ مداوم بر هواپیما ها انجام داد و بروز خرابی و نقص های فنی بدون برنامه ریزی را از بین برد. علاوه بر این ابزار های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، داده های هواپیما، سوابق تاریخی و همچنین اطلاعات آب و هوا را به صورت آنی (Real-time) پردازش می کنند. انجام محاسبات آنی می تواند برای آشکار ساختن الگوهای پنهان به صنعت حمل و نقل هوایی کمک کند تا بینش های مفیدی را در مورد سایر احتمالاتی که می تواند باعث تاخیر و لغو پرواز شود، فراهم کند. این داده ها می توانند به مسافران ارسال شود تا برنامه خود را متناسب با برنامه ریزی انجام شده توسط شرکت هواپیمایی تنظیم کنند.

  • تاکسی های هوایی

یکی از جالب ترین و خلاقانه ترین برنامه های هوش مصنوعی در صنعت حمل و نقل، تاکسی هوایی است. هلیکوپترهای بدون خلبان یک راه حل منحصر به فرد برای مقابله با انتشار گازهای دی اکسید کربن، از بین بردن تراکم ترافیکی و کاهش نیاز به برنامه های گران ساخت و ساز در زمینه  زیرساخت ها، ارائه می دهند. علاوه بر این ، تاکسی های هوایی به مردم کمک می کنند خیلی زودتر به مقصد برسند و زمان رفت و آمد خود را به حداقل برسانند. همچنین ، افزایش جمعیت ، برنامه ریزان شهر ها را تحت فشار قرار داده است تا از برنامه ریزی هوشمند شهری اطمینان حاصل کنند و به ایجاد زیرساخت ها بدون ریسک در کاهش منابع مبادرت بورزند. تاکسی های هوایی واقعاً می توانند راه حل واقعی برای جواب دادن به همه ی نگرانی هایی باشند که این برنامه ریزان شهری در تلاشند با آن ها مقابله کنند. نمایش اخیر یک خودروی هوایی خودران در چین ، که در آن ۱۷ مسافر برای اولین بار مسافرت هوایی هوشمند را تجربه کردند ، نشانه خوبی برای برنامه های مشابه در آینده است.

هوش مصنوعی در واقع یکی از شگفت انگیزترین تکنولوژی های فناوری بشر بوده است. با این وجود ، همانند هر اختراع شگفت انگیزی که تاکنون شاهد آن بوده ایم، باید توجه داشت که ما فقط به نوعی سطح هوش مصنوعی را خراشیده ایم و چیزهای زیادی هستند که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته اند. برنامه های کاربردی هوش مصنوعی در حمل و نقل که در بالا به آنها اشاره شد ، تنها خلاصه ای از امکانات و فرصت هایی را که این فناوری می تواند ارائه دهد ، به نمایش می گذارد. تصور کنید آینده توسط هوش مصنوعی چقدر شگفت انگیز و هیجان انگیز خواهد بود!

بیشتر بخوانید :

منبع Forbes

همچنین ببینید

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود

به گفته کارشناسان، با پیشرفت ابزارهای هوش مصنوعی، نژادپرستی آنها نیز بیشتر می شود!

گزارش کارشناسان نشان می دهد که ChatGPT و Gemini علیه کسانی که به زبان انگلیسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *