واژه های باب روز تشخیص چهره

بررسی ۱۰ اصطلاح پر کاربرد در حوزه تشخیص چهره (بخش اول)

اگر شما طرفدار داستان های علمی تخیلی یا فیلم های اکشن باشید، صحنه های زیادی از استفاده از تشخیص چهره را دیده اید. داستان آن ها حول این محور هستند که چگونه شخصیت ها ، درب های امنیتی را به روی خود باز می کنند و تلاش می کنند تا از شناخته شدن توسط دوربین ها فرار کنند. احتمالا به فکر شما خطور نمی کند که در سفر های روزانه ی خود در حال استفاده از این تکنولوژی هستید. ولی در واقع تکنولوژی تشخیص چهره اکنون نیز اینجاست و به شدت دقیق کار می کند. اگر شما یا یکی از دوستانتان گوشی آیفون ایکس داشته باشید، احتمالا با Face ID آشنا باشید. ولی اگر به شما بگوییم تشخیص چهره ، امروزه یک نقش اساسی در سفر ها و کنترل مرز ها دارد، چطور؟

در این پست می خواهیم شروع کنیم به بررسی ۱۰ واژه پر کاربرد در رابطه با تشخیص چهره؛ و وقتی خواندن  این پست را تمام کنید، یک متخصص خواهید بود.

مطلب مرتبط :

این حوزه در حدی که شما فکر می کنید، پیچیده نیست. پس بدون بحث بیشتر، شروع می کنیم.

گذرنامه الکترونیکی

امروزه بیش از یک میلیارد از گذرنامه ، بیومتریک ( زیست سنج ) هستند، یعنی حداقل شامل عکس دارنده گذرنامه، که به صورت امن در تراشه غیر تماسی ذخیره شده است. این عکس علاوه بر اطلاعات شخصی فرد، در یک فرمت استاندارد که توسط سازمان بین المللی و مدنی حمل و نقل هوایی ( ICAO ) تعریف شده، می باشد. این اطلاعات برای مراکز کنترل مرز و همچنین سیستم های خدمات خود محور مثل دروازه های کنترل مرز خودکار (ABC  ) قابل  دسترسی است.

توضیحات ICAO 9303 اندازه دقیق عکس ipeg  را مشخص نمی کند ولی حداقل اندازه آن ۱۲ کیلوبایت است که برای تشخیص چهره، مناسب می باشد و ۱۵ الی ۲۰ کیلوبایت اندازه مطلوب آن است.

گذرنامه هوشمند تشخیص چهره

در اینجا می توانید گذرنامه بیومتریک را ببینید که تراشه جاسازی شده دارد که غیر تماسی است. به خاطر وجود این ریز پردازنده است که ما این گذرنامه را یک گذرنامه الکترونیکی یا به زبان رایج ،  ePassport می نامیم.

این تراشه غیر تماسی، کلیدی است که به شما در امنیت و اثبات هویتتان کمک می کند، به علاوه کمک می کند تا به راحتی و به سرعت از کنترل مرز عبور کنید.

این ریز پردازنده، اطلاعاتی را که شما می توانید در صفحه ی مربوط به عکس در گذرنامه ببینید،به طور ایمن ذخیره می کند: نام شما، محل تولدتان، تاریخ صدور، شماره گذرنامه و همینطور عکستان.

این قابلیت وجود دارد که اطلاعات توسط نمایندگی و با استفاده از پاسپورت خوان و یا با قرار دادن گذرنامه دراسکنر های گیتی یا کیوسکی ،زاصلاح یا بررسی شوند. سندخوان، اطلاعات فردی و جنبه های امنیتی گذرنامه را اسکن خواهد کرد و همچنین تاریخ را اصلاح  و گواهی نامه ها را در تراشه ذخیره می کند.

این روش از دو لحاظ امنیت و راحتی بسیار قدرتمند است.

معنی آن، این است که در چند ثانیه:

۱) سند شما می تواند به طور واقعی بررسی شود.

۲) شما به عنوان مالک اصلی سند ،تصدیق می شوید.

گیت کنترل مرز خودکار

در قسمت کنترل مرز، بررسی توسط افسر انجام می شود که چهره شما را با عکس گذرنامه مقایسه می کند و یا این کار به صورت خودکار توسط سیستم دوربینی انجام می شود.

این کاری است که در یک گیت کنترل مرز خودکار رخ می دهد، جایی که یک تصویر خودکار از چهره شما با عکس روی سند شما، مقایسه می شود.

اما آیا می دانستید که گیت ABC ( کنترل مرز خودکار )،عکس شما را در صفحه پاسپورت اسکن نمی کند بلکه به جای آن، می تواند اطلاعاتی را که در تراشه غیر تماسی ذخیره شده است، بخواند؟

دلیل آن این است که اطمینان حاصل شود هر گونه صدمه فیزیکی روی پاسپورت (مثل خراش یا محوشدگی در طول سالیان ) نتواند گیت را به اشتباه بیاندازد و سند نمی تواند تغییر کرده باشد  یا متقلبانه از یک سند سفید صحیح صادر شده باشد.

حالا ما می فهمیم که اساس و  پایه ی سند های زیست سنجی  و بیومتریک خوان ها چه هستند، حال می رویم سراغ تکنولوژی .

گیت کنترل مرز خودکار تشخیص چهره

سیستم های تشخیص چهره زنده

سیستم های تشخیص چهره هم اکنون در مقیاس بزرگی برای افرادی که از جلو دوربین درحال عبور هستند استفاده می شود و برخلاف اثرانگشت ها  یا اسکن های عنبیه ، می تواند از فاصله دور هم انجام شوند.

یک دوربین امنیتی، قادر خواهد بود تا تصویرهای چهره را از مساحت دورتری اسکن کند. در مقایسه با دوربینی که در داخل گیت کنترل مرز یا کیوسک تعبیه شده است، این دوربین ها نیازمند فردی هستند که حداکثر یک یا دو متر فاصله داشته باشند.

هر چقدر که فاصله چهره برای اسکن کردن زیاد باشد، به همان قدر کار سیستم پیچیده تر و سخت تر خواهد شد.

اگر دوربین در فاصله دوری باشد،سیستم مجبور خواهد شد تا در بین چهره ها جستجو کند و آن ها را از میان جمعیت جدا کند. سپس سیستم به احتمال زیاد نیاز دارد تا تصویر را چرخانده، کشیده، پیچانده و مجددا تنظیم کند تا قادر به پیدا کردن ویژگی های صورت شوند و آن ها را برای اندازه گیری دقیق، تراز کند. پس از این تبدیل ویژگی های چهره می تواند انجام پذیرد.

خب، یک سیستم تشخیص چهره حرفه ای چگونه کار می کند؟

چهره نگاره تشخیص چهره

نه یک تصویر، بلکه یک چهره نگاره

از عکس های گرفته شده، سیستم های تشخیص چهره یک چهره نگاره ( Faceprint ) تولید می کنند که منحصر به  یک شخص است. هر چهره نگاره، یک مجموعه اطلاعات تولید شده توسط کد می باشد که اندازه گیری های دقیق اعم از فاصله بین چشم ها، طول خط فک، عمق بینی و غیره را داراست.

یک سیستم تشخیص چهره معمولا ۷۵ تا ۸۵  نکته را در چهره بررسی خواهد کرد تا یک چهره نگاره یا الگو بسازد. این چهره نگاره می تواند برای جستجو از طریق پایگاه داده های بیومتریک برای یافتن موارد مشابه مورد استفاده قرار گیرد.

ساخت یک چهره نگاره ، یا به عبارت دیگر یک فایل ضبط شده دیجیتالی به جای چهره یک انسان، یک راه حل خوب برای جلوگیری از ذخیره کردن عکس ها می باشد. این روش از آنجایی که  ویژگی های صورت شخص  را با استفاده از علم ریاضی ترسیم می کند و دیگر چهره قابل مشاهده نیست، به شما این امکان را می دهد تا امنیت و حریم خصوصی پیشرفته تری داشته باشید.

سیستم تشخیص بیومتریک  می تواند در دو بخش مختلف اجرا شود : تایید یا شناسایی.

  • تایید زمانی است که می خواهید بررسی کنید که یک فرد،شخص مورد نظر شماست یا نه. برای اینکه سیستم به این توانایی دسترسی پیدا کند، شخص مجبور خواهد بود تا چیزهایی را بداند یا نشان دهد. در مورد بررسی مرزی، اطلاعات موجود در پاسپورت  با عکس شخصی که در مقابل دوربین ایستاده است، مقایسه می شود. سیستم فقط مجبور به بررسی  اطلاعات بیومتریک است، بنابرین این روش یک به یک یا جور کردن یک به یک نام دارد.
  • شناسایی زمانی است که شما تلاش می کنید تا تعیین کنید که فرد چه کسی است. در اینجا سیستم مجبور خواهد بود تا فرد ناشناسی را پیدا کند و با او را با یک مجموعه مقایسه کند و اطلاعات بیومتریک فرد مورد نظر را در برابر دیگر افراد حاضر در پایگاه داده مرجع مانند لیست افراد تحت تعقیب تطبیق دهد. این روش به یک در برابر بسیاری یا ۱: Nمعروف  است.

 به طور مثال، تایید، آنچه که در سیستم های گیت ABC انجام می شود، می باشد. در مورد شناسایی ،هویت  شخص با مقایسه ی الگوی ساخته شده در طول عکسبرداری زنده  و تایید آن در برابر عکسی که در سند یا قالب ذخیره شده که در پایگاه داده موجود است، تایید می شود.

موتور تشخیص چهره شرکت دانش بنیان شهاب در اوایل سال ۹۸ و پس از طی کردن آزمایش های مختلف و جواب گرفتن روی دیتابیس های استاندارد و نیز در محیط های واقعی به مرحله بهره برداری رسید. برای دریافت اطلاعات بیشتر به صفحه معرفی کتابخانه تشخیص چهره روبینا مراجعه فرمایید. 

اگر همه ی این ها خودکار است، دقت آن تا چه حد تضمین شده است؟

دقت تشخیص چهره

سرعت تشخیص چهره

چرا بیومتریک چهره دقیق نباشد؟

چالش های تکنیکی تشخیص خودکار اشخاص بر پایه  ویژگی های زیستی آن ها، تغییر اطلاعات  آنالوگ ذاتی آن ها ( اعم از عکس چهره، اثر انگشت، الگوی صدا و… ) به اطلاعات دیجیتال ( چهره نگاره، اطلاعات فرعی ) که می توانند پردازش شوند و با الگوریتم های تاثیرگذار مورد مقایسه قرار گیرند.

ما صحت سیستم تشخیص چهره را طبق سرعت تشخیص آن یا سرعت تایید آن، اندازه گیری می کنیم. سرعت تایید تکیه بر لیستی از جفت تصویرها دارد. این  سرعت مربوط به سیستم های ۱:۱ مانند گیت های  ABC می باشد.

سرعت تشخیص ( RR ) تعداد تصاویر کاوشگری که به طور صحیح شناسایی شده اند تقسیم بر تعداد کل تصاویر می باشد. این سرعتی است که برای سیستم های شناسایی مورد استفاده قرار می گیرد.

حال بگذارید بگوییم ۹ چهره از ۱۰ چهره، توسط سیستم شما تشخیص داده شده است. میزان سرعت تشخیص شما ۹۰% خواهد بود. البته شما برای نتایج معتبر، به برخی معیارهای بزرگ پایگاه داده، نیاز خواهید داشت.

صحت سیستم، مربوط به الگوریتم استفاده شده توسط سیستم است. سیستم یک چهره پیدا می کند و آن را با مجموعه داده ی بسیاری از عکس های یک فرد و بسیاری از عکس های افراد مختلف، مقایسه می کند.

صحت و اجرای الگوریتم مربوط به ظرفیت یادگیری آن می باشد. یعنی شما  باید الگوریتم را با مجموعه ای از عکس های یک شخص معین و همچنین تعداد زیادی از عکس های دیگر افراد، آموزش دهید.

خب، اندازه ی مجموعه اطلاعات بسیار مهم است: هرچقدر مجموعه اطلاعات بزرگتر باشد، شما باید الگوریتم را برای رسیدن به صحت، بیشتر آموزش دهید.

این اولین قسمت راهنمای ما برای اصطلاحات پر کاربرد در حیطه ی تشخیص چهره بود. شما می توانید در اینجا در مورد ۵ اصطلاح باقی مانده بخوانید. اگر تا اینجا سوالی دارید، حتما از طریق کامنت های زیر می توانید با ما در ارتباط باشید.

بیشتر بخوانید :

منبع Gemalto

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *