هوش مصنوعی حوزه سلامت و پزشکی

وضعیت و کاربردهای فعلی هوش مصنوعی در حوزۀ پزشکی ( بخش دوم )

در بخش قبلی از کاربرد های هوش مصنوعی در حوزه پزشکی به بررسی وضعیت فعلی هوش مصنوعی در این حوزه، مزایای استفاده از هوش مصنوعی و انواع آن پرداختیم. اکنون به ادامه ی این موضوع می پردازیم.

مطلب مرتبط :

هوش مصنوعی ربات جراحی پزشکی

پیشرفت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی، خلاقیت و ابتکار خارق العاده ای در حوزۀ پزشکی به وجود آورده است. این فناوری قادر به تحلیل اطلاعات، رکوردها و سیستم های پزشکی بوده و خودکارسازی دیجیتالی را با هدف ارائۀ نتایج سریع تر و پایدارتر، بهبود می بخشد. فناوری هوش مصنوعی در مشاوره های دیجیتالی و مدیریت پزشکی مناسب برای بیماران به کار می آید. هوش مصنوعی به پزشکان در رسیدن به دستآوردهای زیر کمک می کند:

۱- پزشکی

هوش مصنوعی موجب بهبود در تشخیص، شخصی سازی درمان و ساخت دارو های متعدد شده است. این فناوری قادر به انجام دقیق فرایند های زمان گیر و طولانی پزشکی است. فناوری هوش مصنوعی برای انجام آزمایش های کلینیکی و نظارت مؤثر جهت رسیدن به نتایج دقیق، سودمند واقع می شود. هوش مصنوعی می تواند به خوبی بر احوال بیماران نظارت کرده و ارتباطات مؤثر برای تبادل اطلاعات را فراهم آورد.

۲- جراحی

پزشکان و جراحان با جمع آوری داده های مربوط به تمام مراحل، هوش مصنوعی را به طور مؤثر با جراحی ترکیب می کنند. فناوری هوش مصنوعی در آیندۀ نزدیک، بهترین سطح کیفیت درمان و مراقبت های بهداشتی را برای بیماران به ارمغان خواهد آورد. این فناوری می تواند یک تصمیم پزشکی را بر اساس شواهد و مدارک به وجود آورده و بدین ترتیب، موجب بهبود مراقبت از بیمار و جریان کاری جراحان شود. هوش مصنوعی به شیوه ای مناسب، نتایج مؤثری از جراحی های پیچیده را فراهم می آورد.

۳- رادیولوژی

جراح مجهز به هوش مصنوعی، موجب بهبود ثبات و دقت شده و به وسیلۀ شرایط کاری بلادرنگ آموزش پیدا می کند. این جراحان مصنوعی به جراحان واقعی کمک می کنند تا به نتایج عملی و درمانی بهتری دست یابند. تمام پیشرفت ها و تنوع های ایجاد شده، امکان بهبود سریع تر و شانس بیشتر در جراحی را برای بیمار میسر می کنند. فناوری هوش مصنوعی قادر به تنظیم متغیر دادۀ مربوط به پیش و پس از عمل و همچنین تعریف ابتدایی مفاهیم است. هوش مصنوعی اخیراً گام های متعدد و قابل ملاحظه ای را به سوی ادراک برداشته است (تفسیر اطلاعات حسگر) که موجب نمایش و تفسیر بهتر داده های پیچیده می شوند.

۴- مدیریت بیمارستان و رکوردهای پزشکی

در صنعت مراقبت بهداشتی، فناوری هوش مصنوعی از رکوردهای بیماران در فرمت دیجیتالی نگهداری کرده و اثربخشی و دقت را بهبود می بخشد. وجود هوش مصنوعی در سیستم های مدیریت بیمارستان علاوه بر بهبود و همگام سازی فاکتورهای متعدد، موجب بهبود رکوردهای پزشکی، خودکارسازی عملیات جمع آوری و ذخیرۀ داده های مشتریان و بیماران، نتایج نهایی می شود. این فناوری به ردگیری آماره های حیاتی بیماران کمک کرده و اطلاعات بلادرنگ را برای پزشکان و اقوام بیماران فراهم می آورد. هوش مصنوعی همچنین برای اعتبارسنجی سیستم های سلامتی به کارگرفته می شود. این فناوری می تواند دلیل بیماری و ناخوشی فرد بیمار را به طور دقیق پیش بینی کند. هوش مصنوعی، امکان کنترل دیجیتالی عملیات بیمارستانی را جهت افزایش اثربخشی و کارایی پزشکان، جراحان و کارمندان دیگر، فراهم می آورد.  

۵- کاردیولوژی (قلب شناسی)

کاربرد هوش مصنوعی در زمینۀ کاردیولوژی، موجب کاهش ریسک مرگ و میرهای ناگهانی ناشی از بیماری های قلبی شده است. این فناوری از مسدود شدگی دریچه های قلب با خبر شده و از احتمال حملات قلبی جلوگیری می کند. به علاوه، هوش مصنوعی اطلاعات مناسبی درباره جریان خون در بدن بیمار فراهم می آورد. پیاده سازی هوش مصنوعی، از هنگام ورود بیمار و شروع درمان، تا بهبودی و شفای کامل و خروج وی از بیمارستان، مفید واقع می شود.

نمودار پردازشی هوش مصنوعی در حوزۀ پزشکی

هوش مصنوعی، امکان برقراری ارتباطات دقیق و سریع برای جراحی های پیچیده را فراهم می آورد. این فناوری در حین زمان بندی های فشرده پزشکان، تلاش می کند تا به طور خودکار، فرایند های مختلف را برنامه ریزی و بازرسی و پیگیری کند. هوش مصنوعی موجب بهبود اثربخشی درمان با حداقل ریسک تشخیص می شود. پزشکان، محققین و دانشمندان، از هوش مصنوعی برای کمک به بشریت استفاده کرده اند .فناوری هوش مصنوعی می تواند نتایج آزمایشگاهی بیمار را اسکن کرده و نکات و اطلاعات لازم را در زمان مناسب به بیمار یادآوری کند. حوزه های متعددی که هوش مصنوعی به طور موفق در آن ها ایفای نقش کرده، عبارتند از: قلب نگاری الکترونیکی، نظارت بر قلب، تحلیل آزمایشگاه پزشکی، تصویربرداری پزشکی، انسفالوگرافی الکترونیکی، نظارت بر تنفس و بیهوشی. این فناوری نوظهور قادر به تحلیل سریع آزمایش خون، سطح قند، تصویر پزشکی و سایر فعالیت های دشوار است. زمانی که داده های بیمار به الگوریتم های هوش مصنوعی داده می شوند، این فناوری می تواند اطلاعات لازم را جهت حل یک مسئلۀ پزشکی خاص را استخراج کند. شکل ۱ نمودار پردازشی هوش مصنوعی در حوزۀ پزشکی را نشان می دهد.

هوش مصنوعی پزشکی شاخه ها
نمودار پردازشی هوش مصنوعی در حوزۀ پزشکی

با استفاده از هوش مصنوعی، کامپیوتر می تواند گفتار و نوشتار انسان را یاد گرفته و وضعیت بیمار را با استفاده از فناوری های متفاوت، مدیریت و ارزیابی کند. هوش مصنوعی به پزشکان و جراحان در رسیدن به نتایج بهینه و یادگیری مهارت ها به صورت بلادرنگ کمک می کند. هوش مصنوعی به صورت گام به گام، جراح را دنبال کرده و با اجرای تحلیل های بیشتر، موجب بهبود و رسیدن به نتایج بهتری می شود. این فناوری همچنین نشان می دهد که چه نوع خلاقیت هایی را می توان در حیطۀ پزشکی به وجود آورد. در برنامه های پزشکی روزمره، هوش مصنوعی باعث افزایش اثربخشی با حداقل ریسک می شود. هوش مصنوعی قابلیت چشمگیری در تهیۀ اطلاعات، از طریق هوش مصنوعی، تصویربرداری های پیشرفته و پردازش زبان طبیعی دارد.

کاربردهای هوش مصنوعی در حوزۀ پزشکی

انسان در زندگی روزمره خود به فناوری های خلاقانه ای احتیاج دارد که تأثیر مثبتی روی زندگی داشته باشند. در حوزۀ پزشکی، هوش مصنوعی نکات مثبت بسیاری را برای ایجاد خلاقیت و ابتکار ارائه می دهند. یک پزشک با کمک این فناوری می تواند بیماران را بدون ملاقات آنها در کلینیک یا بیمارستان، معاینه کند. بنابراین، فناوری هوش مصنوعی در حال حاضر برای فراهم آوردن خدمات آنلاین به بیماران به کار گرفته می شود. هر گونه پرسش بیمار، فوراً به وسیله توصیه های متعدد پاسخ دهی می شود. فناوری هوش مصنوعی کاربردهای متعددی برای توصیه درمان و رسیدن به نتایج بهتر دارد. جدول ۲، به کاربردهای مختلف هوش مصنوعی در حوزه پزشکی اشاره می کند.

ثبت و ذخیره سازی داده های پزشکیفناوری هوش مصنوعی قادر به جمع آوری، ذخیره سازی و تحلیل داده های پزشکی بوده و می تواند امکان دسترسی و تصمیم گیری سریع را فراهم آورد.
داده های تمام بیماران به صورت الکترونیکی ذخیره سازی می شوند و بدین وسیله تشخیص و درمان ساده تر می گردد.
فناوری هوش مصنوعی سابقه بهبود تدریجی بیمار را فراهم می آورد.
داده های ذخیره شده دیجیتالی می توانند برای شناسایی علت بیماری ها و کمک به فعالیت های پژوهشی مفید واقع شوند.
فناوری هوش مصنوعی رکوردهای پزشکی تک تک بیماران را ثبت کرده و آنها را با پایگاه داده بیماری ها مقایسه می کند.
تحلیل آزمایش های مختلفهوش مصنوعی به طور دقیق آزمایش های مختلف مثل تصاویر اشعه ایکس، سونوگرافی، MRI و سیتی اسکن را تجزیه و تحلیل قرار می دهد.
فناوری هوش مصنوعی می تواند بهبود بیمار و دلایل مهم بیماری را مورد ارزیابی و بازرسی قرار دهد.
هوش مصنوعی می تواند در شرایط اضطراری، اطلاعات بیمار را به سرعت به اشتراک گذاشته و بدین ترتیب کار پزشکان و جراحان را آسان کند.
هوش مصنوعی قادر به اجرا، ارزیابی، اعتبارسنجی، پیش بینی و تحلیل مؤثر داده ها با استفاده از فناوری های اسکن مختلف است.
نظارت بر بیمارفناوری هوش مصنوعی به نظارت روی وضعیت بیمار و پیگیری تمام درمان ها کمک می کند.
هوش مصنوعی امکان نظارت مناسب جهت شناسایی فعالیت ها، نیازمندی ها و عادات بیمار را فراهم می آورد.
فناوری هوش مصنوعی به نظارت و دستیابی اطلاعات بیمار کمک می کند.
مدیریت کل سیستم پزشکیفناوری هوش مصنوعی به مدیریت وضعیت بیمار کمک می کند.
این فناوری پیش بینی زودهنگام بیماری های قلبی عروقی را سهولت می بخشد.
فناوری هوش مصنوعی برنامه های پزشکی، پروتئینی و غذایی مناسبی را برای بیمار توصیه می کند.
تشخیص و درمان مناسبهوش مصنوعی از عمده روش های کامپیوتری برای تشخیص و درمان پزشکی استفاده می کنند.
فناوری هوش مصنوعی می تواند به موقعیت های پزشکی مختلف مثل تشخیص درمان های پیچیده و پیش بینی نتایج کافی رسیدگی کند.
این فناوری قادر به نمایش کاربردها و رویکردهای هوشمند متعدد است.
در صنعت پزشکی تمام اطلاعات و سوابق پزشکی به طور دیجیتالی ذخیره سازی شده و به فرایند درمان کمک می کند.
هشدار پزشکیهوش مصنوعی یک فناوری دستیار مجازی شخصی است که می تواند با استفاده از برنامه های مرتبط، بیمار را نسبت به مصرف دارو هشدار دهد.
فناوری هوش مصنوعی ارائه دهنده نظارت مناسب، آموزش و کمک به بیماران در خصوص رفع نیازهای پزشکی شخصی است.
هوش مصنوعی یک فناوری خلاقانه برای حفظ سلامت است.
درمان پیچیده و خاصاز هوش مصنوعی برای اجرای درمان های پیچیده و خاص روی بیماران استفاده می شود.
این تکنولوژی می تواند با استفاده از داده های دیجیتالی ذخیره شده، بیماری ها را با دقت بالایی پیش بینی کند.
فناوری هوش مصنوعی قادر به درک سریع فرمان انسان جهت درمان موفیت آمیز است.
هوش مصنوعی می تواند برای هر یک از بیماران هشدارهای جداگانه و تجارب مخصوصی را فراهم کند.
مدیریت و سرویس دهی به بیمارهوش مصنوعی سرویس دهی به بیماران در بیمارستان را بهبود می بخشد.
از هوش مصنوعی می توان در فعالیت های مهمی مثل پرداخت وجه، زمان بندی و سایر برنامه های کلینیکی در هر زمان استفاده کرد.
فناوری هوش مصنوعی قادر به تحلیل سریع تصاویر پزشکی نظیر تصاویر اشعه ایکس، سی تی اسکن و MRI است.
آموزشبه سبب امکانات کم و کمبود پزشکان حرفه ای، میزان مرگ و میر بیماران در بسیاری از بیماری ها زیاد است.
بسیاری از بیماران در حین جراحی و درمان به وسیله پزشکان جدید و بدون تجربه جان خود را از دست می دهند.
به سبب آموزش ناکافی پزشکان، خطر بیماری ها و مرگ ناشی از آنها زیاد است.
فناوری هوش مصنوعی در حوزه پزشکی قادر به آموزش یک پزشک جدید برای رفع الزامات متعدد است.
تصمیم گیریهوش مصنوعی با کمک فناوری کامپیوتری، هوشمندی در سطح انسان را امکان پذیر می کند.
هوش مصنوعی می تواند با استفاده از داده های تهیه شده توسط متخصصین پزشکی، یک سیستم پشتیبان تصمیم را طراحی و سفارشی سازی کند.
فناوری هوش مصنوعی ظاهرا بهترین ابزار برای پشتیبانی از تصمیم گیری های پزشکی با کمک داده های قابل دسترس است.
هوش مصنوعی به ایجاد خلاقیت ها و در نتیجه افزایش بهره وری کارکنان و بهبود شرایط بیماران کمک می کند.

هوش مصنوعی قابلیت عالی برای اجرای فعالیت های لازم در حوزۀ پزشکی را با حداقل دخالت انسان، فراهم آورده است. این فناوری، بهترین ابزار برای قضاوت ها و تحلیل های پزشکی و اهداف آموزشی به شمار می آید. با پیاده سازی مناسب هوش مصنوعی، امکان تشخیص های دقیق و سریع میسر شده است. برای حفظ امنیت بیمار به عنوان یک شرط لازم، هوش مصنوعی می تواند خطاهای انسانی را در طول اجرای درمان و عملیات جراحی کاهش دهد. تیم پزشکی با کمک هوش مصنوعی می تواند به بررسی آزمایش های پیچیده پزشکی و داده های حاصل از آنها، بپردازد. از هوش مصنوعی برای تحلیل سابقۀ ژنتیکی بیماران استفاده می شود. این فناوری، داده های مربوط به پیشینۀ بیماران، پرونده ها و شرایط سلامتی آنها را جمع آوری می کند. هوش مصنوعی قادر به هشداردهی به موقع به بیمار و آگاه سازی وی نسبت به داروهای مناسب، رژیم غذایی و تمرین های لازم جهت بهبود وضعیت سلامتی است.

بحث

هوش مصنوعی از الگوریتم های پیچیده و نرم افزارهای اختصاصی برای تحلیل داده های پزشکی اضطراری و چالش برانگیز استفاده می کند. این فناوری، نتایج صحیح و امکان پذیری را بدون نیاز به دخالت مستقیم انسان به وجود می آورد. هوش مصنوعی می تواند از طریق ماشین های هوشمند، اطلاعات را تفسیر و بهینه سازی کند. هدف اصلی هوش مصنوعی، تحلیل رابطۀ بین روش های پیشگیری/ درمان و پیامد های آن ها برای بیماران است. بیمارستان ها با بهره گیری از راه حل های هوش مصنوعی می توانند موجب افزایش رضایتمندی بیمار، کاهش هزینه ها و تکمیل نیروی کاری خود شوند. از طرف دیگر، کاربرد فناوری هوش مصنوعی منجر به بهبود در توان رایانشی و جمع آوری سریع تر داده ها می گردد. جراحان رباتی می توانند با سیستم ثبت سلامت الکترونیکی، بهبود داده شوند. این فناوری، پیامدهای درمان/ جراحی را مورد بررسی و ارزیابی قرار داده و نتیجه گیری های بهتری را حاصل کند. هوش مصنوعی قادر به پیش بینی بروز احتمالی بیماری ها است. این فناوری می تواند در حین نظارت مناسب روی بیمار، هر گونه تغییری را اطلاع رسانی کرده و به ثبت برساند. در حوزۀ پزشکی، هر بیمار دارای داده های متفاوتی است. هوش مصنوعی می تواند به راحتی داده های بیماران را جمع آوری کرده و آن ها را به صورت دیجیتالی ذخیره سازی کند. این امر در تشخیص و درمان بیماری ها، بسیار مفید واقع می شود. هوش مصنوعی با تحلیل تست های آزمایشگاهی متفاوت و دلیل اصلی بیماری ها، میزان بهبود را مورد مررسی قرار می دهد. از این اطلاعات در شرایط اضطراری به نفع بیماران استفاده می شود. فناوری هوش مصنوعی، پزشکان جدید و دانشجویان پزشکی را برای کسب دانش و عملکرد بهتر در هنگام جراحی، آموزش می دهد. با کمک داده های بیماران و داده های پزشکی موجود، هوش مصنوعی می تواند به راحتی در خصوص بهبود وضعیت بیمار تصمیم گیری کند.

هوش مصنوعی پزشکی و سلامت

جهت گیری های آینده

در آیندۀ نه چندان دور، هوش مصنوعی به دکترها و پزشکان کمک می کند تا تصمیمات طبی و درمانی بهتری را در تمام حوزه های پزشکی اتخاذ کنند. این فناوری می تواند اطلاعات و دانش بروز شده و پیشرفته ای را جهت مراقبت مناسب از بیمار، فراهم آورد. آیندۀ مراقبت های بهداشتی، با پیاده سازی مناسب هوش مصنوعی بهبود قابل ملاحظه ای پیدا خواهد کرد. هوش مصنوعی تلاش می کند تا متن های بدون ساختار را به زبان ماشینی تبدیل کرده و سپس داده ها را به طور الکترونیکی ذخیره سازی کند. فناوری هوش مصنوعی برای ابتکار و مدیریت مالی به کار گرفته خواهد شد. این تکنولوژی هوشمند می تواند عملیات پزشکی خاص را با صرف هزینه و زمان کمتری، انجام دهد. هوش مصنوعی می تواند داده ها را به طور دیجیتالی جمع آوری، ذخیره سازی و دسته بندی کرده و سپس از آن ها برای بهبود شرایط سلامتی بیمار استفاده کند. هوش مصنوعی در غیاب پزشکان، قادر به پاسخگویی به درخواست ها و سؤالات متفاوت بیماران است. این فناوری می تواند بهتر از انسان، به جمع آوری داده های بدون ساختار و تصاویر بصری بپردازد. هوش مصنوعی، امکانات جدیدی را برای آموزش، یادگیری، پژوهش، توسعه و پیشرفت، فراهم خواهد آورد. فناوری هوش مصنوعی در کنار درمان مناسب، نرخ مرگ و میر را کاهش می دهد. این فناوری با قابلیت شناسایی گفتار، قادر به توصیۀ اقدامات مناسب جهت پیشگیری از بیماری است. مهم ترین محدودیت و ایراد فناوری هوش مصنوعی، این است که هوش مصنوعی هنوز نمی تواند احساسات انسان را در یک حد قابل پذیرش، تقلید کرده یا نشان دهد. به بیان دیگر، فعلاً چیزی به نام هوشمندی احساسی وجود ندارد.

نتیجه گیری

هوش مصنوعی برای کمک به نظارت و درمان مناسب بیماران به کار می آید. این فناوری بدون نیاز به پزشک، جراح یا پرستار، به بررسی و ارزیابی تصویر یا نتایج مختلف می پردازد. فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی، قادر به اخذ تصمیماتی هستند که از آن ها برای پیش بینی موارد اضطراری پزشکی استفاده می شود. هوش مصنوعی می تواند با استفاده از یک اپلیکیشن دیجیتالی، توصیه های پزشکی مختلفی را ارائه دهد. از مزایای کاربرد عملی هوش مصنوعی می توان به افزایش دقت در تشخیص و درمان اشاره کرد. از هوش مصنوعی برای پیشگیری از بیماری و کاهش هزینۀ پزشکی استفاده می شود. این فناوری می تواند به پرسش ها و درخواست های بیماران پاسخ داده و تعداد بازدیدهای بیمارستانی حضوری و غیر ضروری را کاهش دهد. هوش مصنوعی در هنگام کمبود نیروی پزشکی، یک منبع عالی به شمار می آید که قادر به شماسایی مشکلات و مسائل پزشکی است. این فناوری برای درمان بهتر بیماران، نخست منشاء بیولژیکی بیماری را تشخیص می دهد. هوش مصنوعی قادر به تصویربرداری های پزشکی حرفه ای و اجرای دقیق عملیات است. فناوری هوش مصنوعی با تحلیل داده های بیمار، به شناسایی سرطان و درمان آن کمک می کند. این تکنولوژی هوشممند در تشخیص بیماری های قلبی نیز به کار گرفته می شود. هوش مصنوعی می تواند سرعت آزمایش های کلینیکی را افزایش داده و یک نتیجه گیری قطعی را به دست آورد. فناوری هوش مصنوعی، الگوریتم های تحلیلی مختلفی را بر اساس ویژگی های موجود در داده های بیمار به وجود می آورد. این الگوریتم ها در جمع آوری اطلاعات دربارۀ بیمار، تعیین زمان بهبودی و سطح بیماری مفید واقع می شوند. در سال های آینده، از هوش مصنوعی برای نظارت دیجیتالی در بیمارستان ها استفاده می شود تا بدین وسیله، عملیات مراقبت از بیماران، بهبود پیدا کند.

بیشتر بخوانید :

منبع Research Gate

همچنین ببینید

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

از دولت ایالات متحده خواسته شده است که «سریع و قاطعانه» برای کاهش خطرات مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *