هوش مصنوعی ذهن خوانی

هوش مصنوعی با قابلیت ذهن خوانی

مطالعه جدید نشان می دهد که هوش مصنوعی با تجزیه و تحلیل اسکن های مغزی و بازسازی تصویری آن، می تواند نشان دهد که شما به چه کسی فکر می کنید.

محققان آزمایشگاه Kuhl در دانشگاه اورگان در مطالعه ای منتشر شده در مجله علوم اعصاب، بازسازی چهره های ادراک شده و بازیابی شده از الگوهای فعالیت در قشر لترال پارتیال مغز  کشف کردند که چگونه می توان چهره ها را از فعالیت عصبی رمزگشایی کرد.

Hongmi Lee و Brice A. Kuhl آزمایش کردند که آیا می توان چهره ها را از ” گیروس (برآمدگی چین خورده مغز) زاویه ای مغز” (ANG) که در ناحیه فوقانی مغز واقع شده است از طریق الگوهای فعالیت رزونانس مغناطیسی (fMRI) بازسازی کرد.

آن ها این آزمایش را با انجام بازسازی های صورت بر اساس الگوهای موجی مغز شرکت کنندگان ، ابتدا در هنگام دیدن چهره ی آن ها و بعد فقط با استفاده از حافظه انجام دادند.

به شرکت کنندگان بیش از ۱۰۰۰ عکس رنگی از چهره های مختلف یکی پس از دیگری نشان داده شد، در حالی که یک اسکنر fMRI واکنش های عصبی آن ها را ثبت می کرد. محققان سپس از آنالیز مولفه های اصلی  (PCA) برای تولید ۳۰۰ “چهره ی ویژه” استفاده کردند که مجموعه ای از بردارهای مورد استفاده در شناخت چهره انسان می باشند. هر یک از این چهره های ویژه جنبه آماری از داده های جمع آوری شده در اسکن را نشان می داد و مربوط به فعالیت عصبی خاصی بود.

آن ها در این تحقیق نوشتند: “الگوهای فعالیت برانگیخته شده توسط چهره های فردی برای تولید چهره های ویژه پیش بینی شده، که می توانند به بازسازی صورت های فردی تبدیل شوند ، مورد استفاده قرار گرفتند.”

هوش مصنوعی ذهن خوانی الگوریتم

دانشمندان سپس به عنصر “ذهن خوانی” آزمایش روی آوردند و به شرکت کنندگان مجموعه جدیدی از چهره ها را نشان دادند و پاسخ های عصبی آن ها را برای ایجاد چهره های خاص تجزیه و تحلیل کردند.

آن ها بر این اساس بازسازی دیجیتالی صورت ها را ایجاد کردند و دریافتند که چهره های ویژه طراحی شده توسط آزمایش از آنچه انتظار می رفت شبیه تر به چهره های مورد آزمایش واقعی می باشند. از شرکت کنندگان خواسته شد چهره ای را به خاطر آورند و آن را در حافظه خود نگه دارند در حالی که این صورت ها براساس فعالیت عصبی در “گوروس زاویه ای” – ناحیه مغز مربوط به حافظه- بازسازی می شدند. این تصویر چهره های آزمایش را به همراه بازسازی های مرحله ادراک (براساس فعالیت در قشر محوری یا  (OTC) و فاز حافظه (بر اساس فعالیت در گوروس زاویه ای یا  (ANG) نشان می دهد.

هوش مصنوعی ذهن خوانی نتیجه

اگرچه مشخص است که بازسازی ها بی عیب و نقص نیستند ، آن ها می توانند برخی از ویژگی های اصلی چهره های اصلی را ضبط کنند. نمودار زیر رابطه بین خواص و ویژگی های چهره اصلی و بازسازی شده را نشان می دهد.

هوش مصنوعی ذهن خوانی نمودار

این مطالعه نشان می دهد که بازسازی ها از مرحله ادراکی به طور کلی بهتر از مرحله حافظه بوده است ، اما این نکته را نیز برجسته می کند که در هر دو زمینه فعالیت مغز ، شباهت هایی با تصویر اصلی وجود دارد – نه تنها در رنگ پوست ، بلکه در درک ” تسلط و اعتماد ” در چهره ها.

بیشتر بخوانید :

RT

همچنین ببینید

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

گزارش دولت ایالات متحده : هوش مصنوعی یک تهدید بزرگ برای انسان است

از دولت ایالات متحده خواسته شده است که «سریع و قاطعانه» برای کاهش خطرات مهم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *