فرودگاه دبی هوش مصنوعی

روش های شگفت انگیزی که فرودگاه دبی از هوش مصنوعی استفاده می کند

به عنوان یکی از شلوغ ترین فرودگاه های جهان ، (طبق گزارش ترافیک جهانی شورای فرودگاه های بین المللی رتبه ۳ در سال ۲۰۱۸ را دارا می باشد) ، فرودگاه بین المللی دبی علاوه بر سیستم های حمل و نقل هوایی، در استفاده از هوش مصنوعی ( AI ) نیز پیشرو بوده است. در واقع ، امارات متحده عربی با پذیرش هوش مصنوعی در سایر بخش ها و حوزه های مختلف زندگی، جهان عرب را در این زمینه رهبری می کند و دولتی دارد که هوش مصنوعی را در اولویت های خود قرار داده است. این امر شامل استراتژی هوش مصنوعی و وزارت خانه ای به نام وزارت هوش مصنوعی است که ملزم به سرمایه گذاری در فناوری ها و ابزارهای هوش مصنوعی می باشد.

مسئولان گمرکی مجهز به هوش مصنوعی

وزارت کشور امارات اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۰ ، دیگر به افسران مهاجرت در امارات نیازی نخواهد بود، چرا که آن ها با فناوری هوش مصنوعی جایگزین خواهند شد. برنامه این است که مردم از میان یک سیستم امنیتی هوش مصنوعی حرکت کنند تا بدون اینکه کفش یا کمربند و یا جیب های خود را خالی کنند اسکن شوند. این فرودگاه قبلاً در حال آزمایش یک دروازه هوشمند آکواریوم مجازی بود. مسافران در میان تونل کوچکی که توسط ماهی احاطه شده بود قدم می زدند. در حالی که آن ها به ماهی هایی که در اطراف آن ها شنا می کردند نگاه می کردند ، دوربین ها می توانستند هر زاویه ای از چهره آن ها را مشاهده کنند. این امر امکان شناسایی سریع را فراهم می کرد.

جابجایی چمدان توسط هوش مصنوعی

تیم کلارک ، رئیس شرکت هواپیمایی امارات ، بزرگترین شرکت حمل و نقل از راه دور در جهان ، معتقد است که هوش مصنوعی ، به ویژه ربات ها ، باید تا کنون می توانستند کارهای مربوط به چمدان ها از جمله شناسایی آن ها ، قرار دادن آن ها در سطل های مناسب و سپس بیرون آوردن آن ها از هواپیما را بدون مداخله هیچ انسانی انجام دهند. او پیش بینی می کند این روبات ها شبیه به سیستم اتوماسیون و روباتیک مورد استفاده در انبارهای آمازون خواهند بود.

مدیریت ترافیک هوایی

در راستای همکاری با شرکت کانادایی Searidge Technologies ، سازمان هواپیمایی کشوری امارات متحده عربی (GCAA) در حال استفاده از هوش مصنوعی در فرایند کنترل ترافیک هوایی این کشور است. در بیانیه ی اعلام مشارکت در سال ۲۰۱۸ ، مدیر کل GCAA تأیید کرد که استراتژی اتخاذ شده توسط امارات متحده عربی این است که بررسی کند چگونه هوش مصنوعی و سایر فناوری های جدید می توانند صنعت حمل و نقل هوایی را تقویت کنند. با هدف بهینه سازی ایمنی و بهره وری در مدیریت ترافیک هوایی ، این کار مهمی است که در نهایت می تواند بر عملکردها و عملیات های  مشابه در سراسر جهان تأثیر بگذارد.

وسایل نقلیه اتوماتیک

اتومبیل های خودران که از هوش مصنوعی و انرژی ۱۰۰٪ خورشیدی یا الکتریکی بهره می گیرند به زودی به فرودگاه دبی در افزایش بهره وری در کارهای روزانه خود ، از جمله پیشرفت های حمل و نقل زمینی و سفرهای هوایی کمک خواهند کرد. تصور کنید که چگونه هوش مصنوعی می تواند در هماهنگ کردن حرکت مسافر از لحظه ورود به فرودگاه و خروج از فرودگاه به مقصد خود موثر باشد. در آینده ، وسایل نقلیه خودران (که در حال حاضر به بارگیری چمدان های شما کمک می کنند) می توانند شما را از خیابان بردارند. شاید حتی فناوری های مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند سبد چمدان های شما را به صورت اتوماتیک به هتل یا خانه شما منتقل کنند، و هرگونه نیاز به چرخ فلک های چمدانی و زحمت حمل چمدان را از بین ببرند.

بررسی امنیتی کارمندان

در حالی که توجه زیادی به فرآیند بررسی مسافر برای اطمینان از ایمن بودن مسافرت هوایی شده است، هوش مصنوعی همچنین می تواند روند بررسی امنیتی کارکنان را بهبود ببخشد. برخی از فرودگاه ها مهمترین تهدید هایی که فرودگاه ها و خطوط هوایی با آن مواجه هستند را مرتبط با پرسنل فرودگاه ها می دانند. یک مکانیک ، یک مامور حامل چمدان و دو افسر پلیس مصر در ارتباط با بمباران پرواز متروجت ۹۲۶۸ که در آن ۲۲۴ نفر در هواپیما درگذشتند ، دستگیر شدند. در استرالیا تعداد زیادی بازداشت از افسران نیروی مرزی مرتبط با قاچاقچیان بین المللی مواد مخدر صورت گرفته است. بخشی از این تلاش ها که برای بهبود روند ترخیص کارکنان مورد استفاده قرار گرفته اند  شامل افزایش ورودی های کارکنان برای امکان کنترل بیشتر با استفاده از روش های بیومتریک، تشخیص چهره پیشرفته و استفاده از هوش مصنوعی است و تنها محدود به دوربین های مدار بسته و نظارت پلیسی که اکنون مورد استفاده در فرودگاه ها قرار گرفته اند، نیست. هوش مصنوعی می تواند به دنبال حوزه هایی که موجب به وجود آمدن نگرانی هایی در ارتباط با رفتار کارمند می باشد، برود و حتی قبل از استخدام ، سابقه جرم و خشونت وی را نیز در صورت امکان ثبت کند. پس از استخدام آن ها ، الگوریتم های هوش مصنوعی می توانند به دنبال تغییراتی باشند که می تواند نشان گر یک مشکل امنیتی باشد و آن را سریعا نشان دهند.

پروژه های هوش مصنوعی برای آینده مورد کاوش قرار می گیرند

امارات در حال توسعه پروژه های هوش مصنوعی در آزمایشگاه های خود در تأسیسات شتاب دهنده های دبی به سوی آینده است. برخی از این موارد شامل استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به مسافران هنگام انتخاب وعده های غذایی خود، برنامه ریزی برای گرفتن تاکسی و همچنین شخصی سازی تجربه هر مسافر کشور امارات در طول سفر است. آن ها همچنین در حال تحقیق هستند که چگونه هوش مصنوعی می تواند به امارات در آموزش خدمه کابین هواپیما کمک کند. ما می توانیم انتظار داشته باشیم که هوش مصنوعی برای حل مشکلات هواپیما های مسافربری با نوعی از نگاه به این مسئله به شکلی که بشر تاکنون قادر به انجام آن نبوده است، به کار گرفته خواهد شد. هدف استفاده از هوش مصنوعی، معماری و ایجاد تجربه بدون معطلی برای مسافران خواهد بود.

هوش مصنوعی در فرودگاه های دیگر

اولین ترمینال بیومتریک فرودگاهی در حال حاضر در فرودگاه بین المللی هارتسفیلد-جکسون آتلانتا در حال اجرا است و یک سیستم مشابه در فرودگاه بین المللی دبی برای مسافران فیرست کلاس و تجاری در حال اجرا است. در اینجا به روش های دیگری که فرودگاه ها و خطوط هوایی در سراسر جهان برای استفاده از هوش مصنوعی یا برنامه ریزی در راستای این فناوری آن ها را به کار می گیرند، می پردازیم:

  • امنیت سایبری: فرودگاه ها و شرکت های هواپیمایی از صرف شناسایی امنیت سایبری به سمت جلوگیری از تهدیدات امنیت سایبری با کمک هوش مصنوعی در پاسخ به گسترش دیجیتالی شدن در سرتاسر صنعت حمل و نقل هوایی تغییر نگاه داده اند.
  • تجربیات همه جانبه: واقعیت افزوده ممکن است فناوری زمان آینده برای کمک به مسافران باشد تا بتوانند مسیر خود را از میان فرودگاه پیدا کنند.
  • فناوری تشخیص صدا: در فرودگاه هیترو ، مسافران می توانند از الکسا بخواهند به روزرسانی های پرواز را دراختیارشان قرار دهد. شرکت هواپیمایی یونایتد به مسافران این امکان را می دهد تا با بیان مستقیم ، “سلام گوگل ، پرواز من را بررسی کن” پرواز خود را از طریق دستیار گوگل بررسی کنند.

با پیشرفت نوآوری در امارات متحده عربی ، فرودگاه بین المللی دبی و سایر مبتکران فناوری در سراسر جهان ، هنگام استفاده از این ابزارها و قابلیت های جدید هوش مصنوعی برای مسافرت هوایی ، فرصت سوء استفاده از حریم خصوصی افراد وجود خواهد داشت. اما اگر هوش مصنوعی بتواند بزرگترین درد سر ها و زحمت ها را در سفر از بین ببرد، بعضی از افراد (احتمالاً بیشترشان) برای داشتن تجربه بهتر در هنگام مسافرت ، آمادگی برای تبادل کمی از حریم خصوصی خود را خواهند داشت.

بیشتر بخوانید :

منبع Forbes

همچنین ببینید

استفاده از هوش مصنوعی مولد برای بهبود تست نرم‌افزار

هوش مصنوعی مولد به دلیل توانایی خود در ایجاد متن و تصاویر بسیار مورد توجه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *