هوش مصنوعی

دیپ فیک و چگونگی تشخیص آن توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی که دیپ فیک ها را پدید می آورد، سؤالات و ابهامات مختلفی را برای کاربران رسانه به وجود آورده است. با این حال به وسیله ی چند قاعده ی ساده، می توانید به درک کاملی از آنچه که به آن نگاه می کنید، دست یابید.
هوش مصنوعی سراسر زندگی افراد را فرا گرفته است. از هوش مصنوعی در خرید کالا، انتخاب فیلم مناسب، نمایش الگوی ترافیکی، و حتی شخصی سازی تبلیغات اینترنتی استفاده می شود.
جدیدترین کاربرد اضافه شده به تعاملات روزمره با هوش مصنوعی، دیپ فیک ها ( جعلی عمیق ) هستند؛ که در واقع به ویدیوها و تصاویر بسیار واقع گرایانه ی ساخته شده توسط هوش مصنوعی گفته می شود.
با اینکه دیپ فیک ها واقعی نیستند (کلمه فیک به معنی جعلی و ساختگی است)؛ اما بسیاری افراد به دشواری می توانند آن ها را از تصاویر واقعی و طبیعی متمایز کنند.
گذشته از این، تعداد اپلیکیشن های یادگیری عمیق در حوزه ی تصاویر و ویدیوهای ساخته شده توسط هوش مصنوعی ، روز به روز بیشتر می شود.
تصاویر ساخته شده توسط هوش مصنوعی امروزی، غالباً برای اهداف هنری به کار گرفته می شوند.
از این نظر، آن ها فرقی با تصاویر ساخته شده توسط کامپیوتر ندارند، چرا که این تصاویر نیز برای اهداف هنری مورد استفاده قرار می گیرند؛
اما به غیر از اهداف هنری ، پروژه هایی نیز در حال انجام هستند که سعی می کنند افراد و اشیاء ساختگی را به شکلی واقعی جلوه دهند.
این جنبه ی منفی، تأثیر شدیدی روی زندگی روزمره ی افراد دارد. 

خطرات دیپ فیک ها ________________________________

در طی چند سال اخیر، دیپ فیک ها توانسته اند به دنیای واقعی راه پیدا کرده و مرز بین رسانه های واقعی و جعلی را کم رنگ کنند.
با بهبود و پیشرفت تکنولوژی ، تشخیص واقعیت از جعل بسیار دشوار شده است. به عنوان مثال می توان به دیپ فیک رئیس جمهور آمریکایی، یعنی باراک اوباما اشاره کرد که توسط جوردن پیل ( Jordan Peele ) ساخته شده است.
این نمونه در واقع معرفی دیپ فیک به جهانیان بود. دیپ فیک اوباما ، ظاهر بسیار متقاعدکننده ای دارد و به نوعی هشدار می دهد که باید مراقب محتوای ساخته شده توسط هوش مصنوعی باشیم.
دیپ فیک ها، یک جنبه ی تاریک دیگر نیز دارند، خصوصاً اگر به طور آزادانه در دسترس همگان قرار گیرند: کاربرد گسترده و مخاطره آمیز تصاویر جعلی برای ساخت بدافزارها و ارایه ی اطلاعات نادرست. 
در حالی که به هیچ وجه نمی توان از انتشار محتویات دیپ فیک جلوگیری کرد، این فناوری جدید یک خطر احتمالی برای دموکراسی به حساب می آید.
در نتیجه، سازمان هایی که با محتویات دیپ فیک سروکار دارند، باید از یک رویکرد محتاطانه و سنجیده جهت منع سوء استفاده از  این تکنولوژی ها استفاده کنند.
در سطح کلان و گسترده، کاربرد فناوری دیپ فیک می تواند شامل مقررات دولتی در ارتباط با نشر اطلاعات نادرست و مجازات ناشر باشد.
در نتیجه کاربران باید از نحوه ی عملکرد این فناوری آگاه شوند و بتوانند تصاویر جعلی را به خوبی تشخیص دهند.  

جنبه های فنی شناسایی تصویر ساخته شده با یادگیری عمیق ______

هوش مصنوعی های یادگیری عمیق برای ساخت نمایش تصویر از روی داده ها مورد استفاده قرار می گیرند.
این داده ها معمولاً از روی تصاویر و فایل های ویدوئویی، و گاهی هم از روی زبان گفتاری و موارد مشابه دیگر ساخته می شوند.
مثلاً پلتفرم Contentyze از داده ها برای ساخت متن استفاده می کند.
به عنوان مثال، فرض کنید که در بین تصاویر گرفته شده به وسیله ی دوربین، تصویر یک زن خندان وجود دارد که به وسیله ی یک شبکه ی مصنوعی ساخته شده است  (یعنی شما این عکس را با دوربین خود نگرفته اید).
آیا با قطعیت کامل می توانید بگویید که این عکس ، جعلی است؟ با اینکه هوش مصنوعی های یادگیری عمیق قادر به ساخت تصاویر هستند، اما اغلب نمی توانند ظاهر دقیق، ویژگی ها و جزئیات افراد یا اشیائی که به عنوان داده به آن ها خورانده شده است، را به وجود آورند.
در واقعیت این نوع تصاویر ساختگی دارای آرتیفکت های متعددی هستند. برای مثال، به تصویر زیر نگاه کنید:

در تصویر بالا، الگوریتم یادگیری عمیق مرتکب اشتباهاتی شده‎است که یک فرد خبره به راحتی می‎تواند آن‎ها را پیدا کند.
واضح ترین مشکل، پس زمینه ی عجیب در این تصویر است.
با بررسی دقیق تر، به وجود یک دسته موی عجیب و غیر طبیعی در سمت چپ پی خواهید برد.
در ضمن، با دقت به گوش سمت چپ نگاه کنید.
با اینکه حیطه ی هوش مصنوعی هنوز در دوران فانتزی و رویایی خود به سر می برد؛ اما این فناوری با سرعت زیادی رو به پیشرفت بوده و خود را در کاربردهای متعدد جای داده است.
برای مثال، محبوبیت هوش مصنوعی به سبب پیشرفت‎های اخیر در صنعت سرگرمی ، روز به روز بیشتر می‎شود.
مثلاً رابرت دنیرو (Robert De Niro ) و ال پاچینو ( Al Pacino ) در فیلم مرد ایرندی ( The Irishman ) با استفاده از هوش مصنوعی جوان سازی شده‎اند.
هالیوود نیز در حال احیای دیجیتالی بازیگران متعلق به دهه ی ۵۰ و ۶۰ در فیلم‎های خود است: مثل ظهور جیمز دین (  James Dean ) به لطف هوش مصنوعی در فیلم جستجوی جک .

استودیوهای فیلم سازی همچنین در فکر استفاده از بازیگران کاملاً ساخته شده توسط هوش مصنوعی در فیلم های خود هستند

پیچیدگی روز افزون این فناوری به معنی احتمال رویارویی بیشتر با محتویات مصنوعی (به وسیله ی AI) در زندگی روزمره ی انسان است.

جعلی یا مصنوعی ________________________________

دو سطح برای رسیدن به دیپ فیک ها وجود دارد: خلق و واقعیت.
در سطح خلق، به راحتی می توان بین تصاویر ساخته شده توسط انسان و تصاویر ساخته شده توسط ماشین تمایز قائل شد.
ازعبارت مصنوعی ( synthetic ) برای اشاره به تصاویر ساخته شده توسط ماشین استفاده می کنیم.
از لحاظ نمایش، یک تصویر می تواند واقعیت را به بیننده نشان دهد و یا بیننده را به اشتباه بیاندازد.
به این نوع تصاویر که بیننده را به اشتباه می اندازد، فیک (جعلی) گفته می شود، مثل اخبار جعلی .
با در نظر گرفتن این تعاریف، می توان گفت که یک رسانه مصنوعی است، اما واقعیت دارد، و همینطور می‎توان گفت که یک رسانه توسط انسان ساخته شده، اما جعلی است.
مصنوعیت و جعلی بودن را نه تنها با توجه به نحوه‎ی ساخت یک تصویر ، بلکه بر اساس هدف ساخت آن نیز می‎توان توجیه کرد.
آیا هدف از ساخت تصویر ، فریب دادن ذهن و ترویج یک برنامه‎ی پنهانی است، یا نمایش یک پدیده‎ی جالب و گزارش واقعیات؟ تفاوت بین تصاویر فیک و تصاویر واقعی نیز همین بوده و عمدتاً به مصنوعی بودن یا انسانی بودن تصویر وابسته است.
به طور کلی، باید بیشتر مراقب چیزهایی باشیم که در اینترنت مشاهده می‎کنیم.
به عنوان یک قانون، هیچ چیز را باور نکنید، مگر اینکه منبع مؤثقی آن را تأیید کند.
با توجه به پیشرفت روز افزون فناوری ، ظاهراً تنها راه نزدیک شدن به رسانه ها همین است.
در هنگام خواندن یا تماشای اخبار در اینترنت، خصوصاً از منابع و رسانه‎های اجتماعی نامعتبر، باید بیشتر مراقب باشیم.
هزینه‎ی انتشار اطلاعات نادرست به لطف پیشرفت و ارتقای AI در چند سال اخیر به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

علیرغم خطرات و تهدیدات بالقوه، بعید است که این فناوری برچیده شود.
هر چه باشد، تصاویر ساخته شده به وسیله‎ی هوش مصنوعی در بازه‎ی وسیعی از کاربردهای تجاری مورد استفاده قرار می‎گیرند؛ و پژوهش در زمینه ی ساخت تصویر، به سرعت پیشرفت می‎یابد.
مثلاً مهندسان سامسونگ به تازگی سرهای سخنگوی واقعی را به وجود آورده‎اند که می‎توانند از روی تنها یک تصویر ساخته شوند.
بنابراین هوش مصنوعی در حال حاضر حتی می‎توان مونالیزا را به حرف آورد!
فناوری دیپ فیک قادر به تخریب انواع و اقسام رسانه‎ها بوده و می‎تواند ماهیت درک واقعیت‎ها را تغییر دهد.
به عنوان کاربران رسانه‎ای، ما باید دقت بیشتری در تماشای چیزها داشته باشیم؛ شاید یک محتوای نمایشی از نوع مصنوعی، فیک و یا ترکیبی از هر دو باشد.

بیشتر بخوانید:

منبع Builtin
0/5 (0 نظر)

درباره‌ی سیده مژگان علوی

همچنین ببینید

اپلیکیشن FaceApp شبکه عصبی

اپلیکیشن شگفت انگیز FaceApp چگونه کار می کند؟

“چه کسی صورت انسان را به درستی می بیند: عکاس، آینه یا نقاش؟” – پابلو …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *