مزایا استفاده از پلاک خوان برای سازمان ها

چگونه استفاده از پلاک خوان می تواند برای سازمان شما سودمند باشد

فناوری شناسایی خودکار شماره پلاک ( پلاک خوان ) ده ها سال است که در دسترس است، اما اخیراً با پیشرفت های چشمگیر در قابلیت های اساسی سخت افزار ها شاهد استفاده از آن توسط بخش ها و ارگان های خصوصی  هستیم. به کار گیری این فن آوری در گذشته قیمت استقرار بالا، شناسایی غلط و خطاهای زیادی به همراه داشت که این مسئله استفاده ی از آن برای بخش های خصوصی (غیر دولتی) را مشکل کرده بود. اما پلاک خوان خودرو دقیقاً چیست، چگونه کار می کند و مزایایی که برای یک سازمان خصوصی فراهم می کند چیست؟ بیایید نگاهی عمیق به این موضوع در این مقاله بیاندازیم.

پلاک خوان چیست؟

شناسایی خودکار شماره پلاک خودرو ( Automatic Number-Plate Recognition ) یا ANPR  که در برخی از نقاط جهان با نام LNPR نیز شناخته شده است، فناوری است که با تشخیص کاراکترهای نوری در تصاویر دوربین، پلاک خودرو ها را خوانده و شناسایی می کند. پیچیدگی چنین سیستمی هایی می تواند از استفاده از دوربین های امنیتی استاندارد گرفته تا تجهیزات تخصصی که برای کار در محیط های دشوار طراحی شده اند، متغیر باشد. چنین سیستم هایی با استفاده از دوربین های ثابت، در حوزه ی اعمال قانون به صورت عمومی تا کنون مورد استفاده قرار گرفته اند، اما پیشرفت ها باعث شده است که دوربین های نصب شده در موقعیت های سیار ( از جمله در بالای خودرو و تجهیزات گشت زنی ) منجر به استفاده از سیستم های شناسایی سیار نیز شده است.

تشخیص خودکار پلاک
تجهیز خودروی پلیس به دوربین تشخیص پلاک

مزایای سیستم های پلاک خوان

۱- سرعت : سیستم های پلاک خوان هوشمند امروزی قادر به پردازش جریان های ویدیویی با کیفیت بالا در سرعت های نزدیک به زمان واقعی هستند که هوش عملیاتی بسیار بالایی را فراهم می کنند.

۲- دقت : سیستم های نویسه خوان ( OCR ) پس از آموزش کافی و بهینه سازی با پلاک های محلی، می توانند خواندن پلاک ها به زبان های مختلف را با سطح دقت کافی و بالایی ارائه دهند.

۳- ادغام و یکپارچگی : در حالی که استفاده از یک دوربین تخصصی برای دستیابی به بهترین نتایج ممکن توصیه می شود، نرم افزار پلاک خوان می تواند به راحتی با سیستم های نظارتی موجود در یک سازمان ادغام شود.

۴- قابلیت استفاده در فناوری اینترنت اشیا ( IOT ) : زمانی بخش نرم افزاری راهکار ها در یک سیستم رایانه ای مجزا قرار می گرفت، اکنون به لطف پیشرفت های فن آوری های ارتباطی و سیستم های تجمیع شده ( Embedded ) این موضوع دیگر در مورد سیستم های نوین صدق نمی کند. دستگاه های پردازشگر دقیق می توانند فیلم ها را در زمان واقعی پردازش کرده و نتایج را با استفاده از قابلیت های ۵G / 4G به یک فضای ابر خصوصی منتقل کنند.

موارد استفاده از فناوری پلاک خوان

با همه این مزایا، جای تعجب نیست که سیستم های پلاک خوان کاربردهای فراوانی پیدا کرده است که به چند مورد از آنها در زیر ذکر شده است:

۱- اجرای طرح ترافیک : شهرهای پیشرفته از سیستم های پلاک خوان برای اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی با ردیابی هرگونه تخلف در حوزه تردد خودرو ها و ارسال خودکار برگه ی جریمه به افراد متخلف استفاده می کنند.

۲- مدیریت پارکینگ ها : سازمان هایی که دارای پارکینگ اختصاصی سازمانی هستند می توانند از این سیستم ها برای مدیریت پارکینگ ها استفاده کنند ؛ از جمله صدور قبض بر اساس زمان دقیق ورود و خروج خودرو، ردیابی جریان تردد در طول روز و ارائه اطلاعات در صورت نیاز امنیتی برای یافتن صاحب وسیله نقلیه خاص.

۳- ورود اتوماتیک : با اطلاع رسانی به سیستم های وسایل نقلیه متعلق به کارمندان شرکت، وسایل نقلیه کارکنان می توانند بطور خودکار اجازه ورود به محل شرکت را داشته باشند. برعکس ، اگر سازمانی بخواهد وسیله نقلیه ای را از ورود به محل پارکینگ منع کند، به راحتی می توانند این کار را انجام دهد.

مولفه های اصلی این فناوری

دو مؤلفه اصلی در هر سیستم پلاک خوان وجود دارد : سخت افزار مربوط به تصویر برداری و نرم افزار تشخیص پلاک .

دوربین پلاک خوان مورد استفاده برای ضبط ویدئو بسته به شرایط استفاده متفاوت خواهد بود. ممکن است برای  استفاده از این فناوری در شب، داشتن سرعت بالا برای شاتر برای گرفتن تصاویر واضح از وسایل نقلیه با سرعت زیاد و یا حتی عملکرد در شرایط سخت آب و هوایی نیاز به قابلیت روشنایی IR باشد.

بخش نرم افزاری یک سیستم پلاک خوان معمولاً از دو قسمت شکیل شده است : شناسایی پلاک و تشخیص کاراکتر های پلاک . بخش تشخیص مشخص می کند که فریم های موجود در یک ویدیو مفید هستند یا نه و پلاک ها را تشخیص می دهد و آن ها را به سیستم تشخیص کاراکتر منتقل می کند. تشخیص کاراکتر پلاک خودرو را می خواند و پلاک خودرو را در قالب متن برمی گرداند.

نحوه تشخیص پلاک در نرم افزار های پلاک خوان

محدودیت های فعلی سیستم تشخیص پلاک

همانطور که می بینیم سیستم پلاک خوان به وضوح یک فناوری قدرتمند است اما بدون محدودیت هم نیست که بزرگترین محدودیت های آن شامل موارد زیر است:

۱- بزرگترین چالش در تشخیص و شناسایی شماره پلاک خودرو ها، اصلاحات و تغییرات مختلفی است که هر چند وقت یک بار توسط مقامات و ارگان های مسئول صورت می گیرد. مانند اضافه شدن حروف جدید یا شماره ۰ به پلاک های ایران. در این شرایط، تولید کنندگان سیستم های پلاک خوان باید به سرعت نرم افزار خود را به روز رسانی کنند تا با قوانین و شرایط جدید کشور همگام باشند و از بروز هرگونه مشکل و ناهماهنگی جلوگیری کنند.

۲- مسئله دیگر تنوع طراحی پلاک های خودرو بین کشور های مختلف است. این تفاوت ها در زبان و قلم متن، در صورت عدم آموزش سیستم ها در ارتباط با هرگونه طرح جدید پلاک خودرو، می تواند کارایی سیستم های نویسه خوان را از بین ببرد. این امر می تواند با اضافه کردن یک لایه طبقه بندی تصویر در نرم افزار تشخیص پلاک برای حل کردن این مسئله که پلاک خودرو به کدام کشور تعلق دارد و همچنین آموزش سیستم به طور مرتب در فونت های تازه معرفی شده، حل شود.

آی پلاک ، نرم افزاری جامع و تخصصی در زمینه ی مدیریت و کنترل هوشمند تردد است که با اتصال به دوربین های نظارتی و شناسایی پلاک خودرو های در حال تردد می تواند کنترلی دقیق و آنی از تردد خودرو ها را ارائه داده و اطلاعات کامل هر تردد را ثبت کند. همچنین آی پلاک قابلیت فرمان مستقیم به راهبند و گیت ها را دارد و با اتصال به آن ها، می تواند به صورت خودکار و هوشمند رفت و آمد را مدیریت کند.

مزایا :

۱- دقت و سرعت بالا

آی پلاک با سابقه چند ساله خود در زمینه مدیریت ترافیک و هوشمند سازی پارکینگ، به عنوان یکی از قوی ترین و سریع ترین سیستم های تشخیص پلاک کشور شناخته می شود. پردازش سریع آی پلاک موجب می شود تا پردازش پلاک حتی برای خودرو هایی که با سرعت بالا در حال حرکت هستند به صورت آنی (Real-Time) انجام گردد.

۲- تشخیص انواع پلاک های رسمی ایران

آی پلاک قادر به تشخیص تمام اعداد، حروف و علائم پلاک است. بدین صورت انواع پلاک های مرسوم ایرانی مانند پلاک های تاکسی، عمومی، دولتی، جانبازان و معلولین، کشاورزی، نظامی و سیاسی توسط آی پلاک قابل شناسایی و دسته بندی است.

۳- مستقل بودن از سخت افزار

آی پلاک به عنوان محصولی نرم افزاری، با هر گونه دوربین سازگار بوده و بر روی هر رایانه ی متوسطی قابل اجراست. با این وجود، خوانی برای دستیابی به بهترین نتایج استفاده از دوربین های مخصوص پلاک خوانی و سخت افزار بهینه پیشنهاد می شود.

۴- پشتیبانی و بروزرسانی

آی پلاک در سال ۱۳۹۶ عرضه شده و تا کنون در سازمان های مختلفی نصب و مورد استفاده قرار گرفته است. با به روز رسانی های پیاپی آی پلاک، علاوه بر بهینه سازی، بر سرعت و دقت آن نیز افزوده شده است. نسخه های نصب شده نرم افزار آی پلاک در سراسر کشور، سال هاست که روز و شب و در شرایط آب و هوایی مختلف به کار گرفته می شوند.

۵- پشتیبانی از پلاک های انگلیسی کشور های همسایه

نرم افزار آی پلاک از آخرین بروز رسانی های کتابخانه تشخیص پلاک ساتپا بهره می گیرد که از طریق آن، می تواند پلاک های ترانزیت و کشور های همسایه (آذربایجان، ترکیه، گرجستان و روسیه) را تشخیص داده و به تفکیک ثبت کند.

نتیجه گیری

استفاده از سیستم پلاک خوان برای اهداف نظارتی خصوصی و غیر دولتی رو به افزایش است. توانایی نظارت بر جریان ترافیک خودرو ها و الگوهای استفاده از پارکینگ برای سازمان ها و افراد به طور یکسان دارای ارزش فوق العاده ای است.

بیشتر بخوانید:

منبع Medium

همچنین ببینید

لبنان استفاده از پلاک خوان های خودکار را تایید کرد

لبنان استفاده از پلاک خوان های خودکار را تایید کرد

لبنان به تعدادی از شهرهای منطقه ملحق خواهد شد که از ALPRها استفاده می کنند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *